quinta-feira, 3 de novembro de 2011

La belle verte / O planeta libre, a natureza... e nós

Decido retarvos a ler un fermosísimo conto de Otero Pedraio (intentade lelo, por favor) escrito hai uns 50 anos (non tanto). Se nos fica lonxe non é só por ser un escritor difícil, que quere matizar todo, que non quere ficar na descrición superficial das cousas, senón tamén por hoxe vivirmos nun mundo que ignora a natureza. Podemos residir nunha urbanización que ten a 200 metros unha magnífica fervenza que estourou de maneira espléndida coas últimas chuvias mais que descoñecemos..., ou xogar sobre unha antiga aldea cuxo nome descoñecemos.

Para que vos sirva de guía, e para que non vos paredes en cada unha das palabras que descoñezades, o conto relata a historia dun vello que lembra a súa vida, de pequeno de pastor no monte, entre penedos que lle daban medo polas formas animais ou monstruosas, como as figuras das nubes..., e que decide facerse canteiro. Deste esta mudanza e, por tanto, cambiando a aldea pola cidade, esculpe unhas figuras que lembran eses monstros da infancia e decide situalos nun lugar en que non nos dean medo, mais onde tampouco sexan libres. Son as gárgolas, nunha marabillosa conxunción da arquitectura cidadá a partir do prestixio da natureza...







O escultor dos feos bechos



De vello, moi vello e só coas súas maxinacións de lusco-fusco naceulle na alma o amor dos silencios dos ermos, das horas dos pastores, lombos de habenzas, loiros, brancos, combados no gusto e no doce esquezo de seren acariñados polas mans do pastor de ollos inocentes. Remanecéralle o gusto da mañá nos labios. Era pastor novo, pernas de pisco. Nos ollos deitáballe unha fonte de luz de mañá. Pastoreaba na gándara mol, de tenros verdeceres. Eran os seus marcos os disformes penedos. Eran do feitío das nubes. Pero estas pasaban ledas, ceibes, sempre mozas. Eran cancións, , sorrisos, escumas. Que pecado fixeran os penedos? Pesadelos, medos, risas de demos e de xurifás, sempre agrilloados, quietos, sen consolo.

Unha vez chegaron uns homes con ferro e maña. Rompían os penedos. O neno ollou a dor no ollo baleiro do sapoconcho e a rabia no rabo retorto da cobra. E riu. Pois dábanlle medo, e agora, habendo homes, música de picos e xerros de viño no monte, era outra cousa.

Os seus ollos estaban afeitos a esculcar nos penedos. Medráballe o medo canto mellor os coñecía. Na grande escola de abstraccións e paradoxos do ermo, deu en cavilar se non serían os penedos espello, riso e vergonza dos homes. O onceneiro de Cabo da Vila afiaba as poutas como a pena do lobo. Nos vellos, o tempo descubría covas de ollos e nas nocas do prioiro había semellanzas penedosas. No adral branquexaban ósos. Ningunha caveira atal medoña como a pedra que chamaban “do ovo”. Non serían as greas de penedos do monte a habenza dos xigantes pecados, e os máis semellantes ao home os anacos dos cadáveres de disformes pastores? O pastor dos ollos de fontela de abrente aprendeu canteiro. –“Non sei que man rexa me leva. Un escuro vento de noite empurra por min. Estas mans algo teñen de maquiar e ofrendar”, dicía aos máis pastores. E espreitaba no remate dunha canella escura de deitados penedos en formas cansas, medoñas, burleiras, un calmo lucir de ceos e nubes.

O cantareiro son dos picos e a graza das faíscas envolvía como unha orballeira a fonda e disforme canteira de Santiago. O mozo vivía en pasmo, gozo e respecto. Era a pedra limpa e clara, infinda e sinxela, sen nome nin historia, a de entraña fresqueira como a auga agromaba en podente carballeira de formas... Entre as arquitecturas, como carreiros as rúas, como camposas e gándaras as prazas. No abrente e no solpor o remate tronzaba duro, cruel, o ceo, e o chover debruzábase dos tellados cun laio igual e alongado. E o pastor feito canteiro pensou nos bechos do seu ermo e nos pesadelos dos seus soños. A un tempo risa e amor afastaban os medos. E traballando unha fermosa pedra esculpiu a feitura do sapo. E despois foron saíndo os lobos e os lagartos. De noite pechaba a porta e non sabía á mañá se eran deles ou dos pesadelos os laios e ruxidos da noite.

–“Rematarán por me esgarrapizaren coas poutas, me esfarelaren cos dentes, me crebaren o corpo coas ás, cos rabos...”

Un teólogo deulle algúns consellos. Pouca prudencia chamar polos pecados. O pecado é sempre cantidade negativa e así en escultura collen forza e ancoran como navíos con fletes do mal nos peiraos do mundo. E tampouco deixalos no mundo. Nas fragas acrecerían os fantasmas pagáns. Mellor oufegalos na terra... Pero o pastor escoitaba no seu corazón outros anceios: non pode haber para eles unha esperanza, sequera unha luciña de rednción? Eu mireinos tristes na fonda soidade do monte. A soidade que demarca por unha beira coas estrelas, por outra cos soños e os fumes das aldeas. Non lucirá para eles un perdón? E sendo entes tristes, nin servos nin ceibados, demasiado feos e verdadeiros no pecado para sementar o medo polas rúas inzadas de liberdade das torres e das cúpulas –as torres ceibados chafarís de arelanzas, as cúpulas voos de aves milagreiras quentando os seus niños– acordou pólos entre o ceo e a terra, na zona onde rematan os edificios e se equilibran as forzas; alí onde o mundo dos homes se pode enxergar como un formigueiro e os marcos do horizonte da cidade se perden aos lonxes cunha expresión de angurioso adeus...

Vixiantes, lonxe dos homes de abondo para non dar medo a uns, os temerosos, nin riso a outros, os que se fan valentes, pola altura un pouco aliviados da fealdade e tamén apreixados pola pedra para non tender as ás e fuxir, os monstros ficarán abertos e espidos, agardando polo xuízo final que todas as cousas han sufrir. O seu castigo non é de escuridade. Gozan da luz. O seu castigo é de nudeza. A nudeza do pecado e do feo dá noxo ao mesmo pecado e crebanta o seu orgullo. E para se consolar, as gárgolas, monstruosas, riseiras, tristes, por si caladas, en si sen fala, cobran grazas á sinxeleza e bondade do chover fala, voz e canto. Elas debuxan arringleiradas as versións no azul e no tenro gris do ceo das rúas dos homes; elas sofren co tempo quente, morren de sede e os seus fociños imploran e as súas farpas afíanse. Mais, co chover, coa infinda caridade da auga, conténtanse, e as linguas enxoitas gozan de frescores e o chover pasando por elas, fuxidío, adquire voz e salouco ou alegría de himno xubiloso... O pastor, ledo e grave, mirando todo o armentío do seu pensamento e arte ordenado en coros e ringleiras, pensou ter feito boa obra. Así se maquían e compoñen as cousas do mundo. O chover inocente collendo voz e acento nas carautas do mal.

Era vello e só e esquecido. Poboara dunha fauna terrible e riseira os altos das grandes casas, dos mosteiros e igrexas. Como o cazador, para a tranquilidade dos veciños, crava e pon a enxoitar as pelicas do raposo e do lobo nas portas, alí se enfiaban os pecados, en coiros, feos, as tentacións cravuñadas, espertas á vergonza pública. Estaba triste. E comezaron outra volta a lle roer os remordementos. Por que non se deixoi esquecer no monte, afastando coa cruz os medos? Pero antes do seu pasamento tivo un soño. Morrera e levábano ao triste cemiterio. Non chovía. Pero ao lle dar terra decorreu sobre todo Santiago un longo e grave pranto. As xentes, pasmadas, tremaban maxinando un apocalíptico sinal. Era o pranto agradecido das gárgolas por lles ter dado, aínda que triste, vida e voz.

12 comentários:

  1. O desconhecido, o diferente ou o cambio, poden producir inseguridade, desconfianza ou medo, mais vólvese necesario adaptarse para avanzar cara diante. Escapar non serve pois son os medos reflexo do propio ser e onde este vaia irán tamén eles.
    Proxectar os medos na natureza, en obxectos ou persoas e unha maneira de facelos visibles para poder analizalos e superalos. Unha vez que se sacan pra fóra pódese enfrentar a eles para non deixalos crecer. Incluso pode dar a risa ter tido medo dalgunhas cousas. Mais superalos non é esquecelos, é convinte acordarse deles, controlados mais presentes pra que non invadan de novo e pra estar firmes cando xurdan outros. Ahí están a gusto eles e nós.

    ResponderEliminar
  2. Todo depende de como se mire. E así, os medos poden ser risa, ou compañía, ou menos medos, pedras ou gárgolas. O que importa é a nosa percepción, a nosa concepción do que nos rodea, o que nos creamos e como o sintamos.

    ResponderEliminar
  3. Como ben din os meus compañeiros o pastor proxectaba os seus medos nos penedos.
    Un día veu que uns homes destruían eses penedos, e el non sentiu medo presenciando a situación, descubriu desta maneira que os seus medos eran controlables e fíxose canteiro para telos da súa man, e así aprendeu a convivir con eles, o que pasou foi que chegou un día que sentiu magoa por eles, que culpa tiñan eles de que el os elixira? pero tamén se deu conta de que el lles dera a oportunidade de existir.

    ResponderEliminar
  4. Vistes nesta historia a proxección dos medos e o xeito de superalos. Lendo os comentarios precedentes comparto esa visión e concordo convosco, mais a idea que a min máis voltas me deu na cabeza segundo avanzaba na lectura do conto, foi a da maneira en que o descoñecido ou diferente (ou o diferente por descoñecido, se me explico mellor) se converte en obxecto dese temor, ou, noutras ocasións, en motivo de mofa. En definitiva, a fealdade que se lle vén atribuíndo sempre ó que non se adecúa á normalidade, ó descoñecido... E, no pastor-canteiro, pódese recoñecer o proceso, a evolución que o levou da súa primitiva percepción, digamos negativa, desas formas ata a última vinculación, froito da familiaridade, de normalizar e incluir esas mesmas formas no seu vivir. E o que a min me resulta máis interesante (fermoso se queredes) é o xeito en que a outra parte, esas formas devolven o xeito en que se achegan a elas. Cando son contempladas como feas, monstros, diferentes, apartadas... entón o que devolven é medo, ou, como di, a risa dos valentes (que medo é tamén), mais cando se asumen como propias, como parte dun, do contorno dun... entón o que van devolver é agradecemento e bágoas no pasamento.

    ResponderEliminar
  5. Cada persoa ten as suas inquietudes e medos, o importante é mirar cara diante e superalos, co tempo dámonos conta que moitas das cousas ás que temiamos despois non, e causa risa pensar que noutro tempo tivemos medo.
    Cada persoa ten a sua visión da realidade e o importante principalmente é o que cómo nos sentimos e a visión particular que temos desa "nosa" realidade.

    ResponderEliminar
  6. O eterno retorno á infancia. A felicidade da fantasía, da ensoñación, dos medos, desenganos, mundos ficticios, realidades, olladas que perseguen ata o máis mínimo detalle. As mans do vello que quere volver a ser neno, volver a sentir, recuperar o xúbilo, a inocencia, as gañas de vivir e descubrir.
    Añoranza de días esquecidos que volven á mente. Medos superados. Mágoa porque xa non están, ledicia por vivilos naqueles tempos de infancia.

    É ben coñecida por todos a grande imaxinación dos máis pequenos, esas tardes eternas de mirar ó ceo para descubrir nas nubes formas que che contan historias, crear mundos de fantasías, ver nas rochas caras que te miran, facer dunha pequena e rota caixa de zapatos, o teu camión de bombeiros que vai a un rescate, ou unha persecución de coches, culleres que son avións a punto de aterrizar... doces anos de infancia. Fala o texto dese intento por volver a sentir eses pequenos momentos, a ansia do velliño por crear coas súas mans eses mundos de fantasía que tanto o asustaban de pequeno, e que agora só pode recordar cun sorriso. Tempo pasado non esquecido. Añoranza. Non só fala de medos superados.

    Fala da identidade, do que nos conforma a cada un de nós. De ese algo que sempre estibo aí, sen o cal non seríamos nós mesmos, se cadra unha soa aproximación ó que somos.

    A necesidade de recuperar a identidade propia cando se sae do seu entorno. Recórdame a miles de historias que teño escoitado de familiares, amigos... emigrantes galegos. A paixón coa que se aferran á nosa lingua. Unha vez, un profesor meu, gran amigo, díxome que el, castelán falante na súa adolescencia, cando estibo uns anos vivindo en Madrid deuse conta de que precisaba volver a sentirse el mesmo, e botou en falta a lingua da que mamou na infancia, a nosa lingua, e precisou volver a Galiza, e falar galego, e iso fíxolle concienciarse da importancia do que un é. Morriña da nosa terra. Galiza, o galego. Miles de historias hai semellantes, necesidade de escoitar a túa fala e sentirte na túa propia casa. Iso é o que lle pasou ó velliño do que Pedraio nos fala, as pedras eran algo que sempre estiberon alí, non as tocaba, tíñalles medo... cando madurou, cando saleu do seu ámbito, e non as tibo deuse conta do moito que as precisaba e creounas coas súas propias mans, agarimounas... e sentiuse cheo de ledicia. Mirábaas e sentíaas parte de si mesmo.

    Fermosa historia, tenra historia. Historia que todos temos nas nosas vidas e que forma parte cunha metáfora ou outra da nosa existencia, que nos crea a nós mesmos!

    ResponderEliminar
  7. Los miedos son algo incontrolable e irracional y por ejemplo alguien que le tiene miedo a los perros a veces aún sabiendo que no te vana a hacer daño no lo puedes evitar. Es algo que no podemos controlar y que si se consigue como sucede en el relato, es una gran satisfacción y te parece increible que sufrieras por algo así.

    Otras veces lo que nos produce inseguridad y temores es lo desconocido ya que no sabemos lo que nos vamos a encontrar y lo impredecible a veces nos causa reparo.

    Si se puede superar un miedo es un gran logro, pero saber vivir feliz y controlarlo también.

    ResponderEliminar
  8. O meu comentario é sobre a sorprendente película, La Belle Verte!
    Oxalá todos puidésemos vivir no Planeta Libre, onde o contacto coa natureza é primordial, onde non existe o diñeiro e prescíndese de calquer obxecto material, onde prima a intelixencia e a importanza da mente por encima de todo, onde non existen xerarquías, onde se pode chegar a vivir 250 anos…
    O longo da película faise unha crítica do modelo económico, social, cultural e ecolóxico que temos no noso planeta, dende a percepción do modelo idílico do Planeta Libre. Milá o chegar a terra vainos mostrando (incluso de forma cómica) a importanza esaxerada que lle aportamos as cousas que realmente non o teñen: estráñalle que recibamos cousas a cambio de diñero (modelo que eles no seu planeta teñen máis que superado, onde a través dunha especie de “troco” todo o mundo consegue aquilo que precisa), estráñalle que vivamos en casas e edificios (cando eles viven o aire libre), moléstalle excesivamente a polución, ruído, comida e a auga (no planeta libre todo é ecolóxico, a auga é totalmente pura e incluso Milá pode comer a través da enerxía dos bebés), estráñalle tamén o mal carácter e a falta de comunicación dos terrestres ( Na Belle Verte todo o mundo se comunica, incluso de forma telepática, dáselle importanza ós demais, todas as decisións son consultadas entre todos)..
    En definitiva dásenos unha lección sobre o que realmente é importante e o modelo de consumismo esaxerado que levamos a cabo na terra, tanto que ante a pregunta ¿Quen quere viaxar a Terra? Ninguén levantaba a man, excepto Mila (por temas familiares e curiosidade por saber de onde proviña)
    ¿E se nun futuro isto fose real? ¿e se ninguén quixese viaxar a Terra por considerala “primitiva” e perigosa? Impresionante reflexión que nos proporciona a película…

    ResponderEliminar
  9. De algunha forma ou outra sempre se nos van aparecer os medos, pero o que non se pode e darlle as costas e mirar cara outro lado, porque tarde ou temprano han de aparecer. O que fixo o protagonista é o máis fácil (marchar e olvidalos), pero ó longo da súa vida estes medos volveranlle a rondar, e incluso de vello pesoulle dar vida e voz a esas gárgolas por non telos asumido cando era pequeño.

    ResponderEliminar
  10. Cada persoa ten unha concepción diferente da vida e dos seus medos e alegrías. O que para un pode ser causa de medo e temor para outro será causa de risa e viceversa. Sen embargo se aceptamos esos temores e os miramos de frente intentando que non nos atormentes, seremos un pouco máis felices, e riremos recordando o que un día nos fixo chorar ou sentir medo e pánico.

    ResponderEliminar
  11. Neste conto de Otero Pedrayo, como é común na súa literatura, encontramos a paisaxe galega na súa máxima expresión con numerosas descricións pormenorizadas. En concreto, o autor céntrase no tema do medo, nese terror que produce a natureza na nosa imaxinación. O pastor protagonista convértese en canteiro para superar os seus medos esculpindo nos penedos. Mais ese protagonista non supera o medo senón que, xa de vello, sente máis remordementos. O único que conseguiu foi crear unhas esculturas que continúan a plasmar e a reproducir o medo, sen conseguir superalo.

    ResponderEliminar
  12. Todos temos medos e inquedanzas, pero de nos depende superalas a maioria das veces se non todas.
    A nosa actitude hacia áquelas cousas que nos asustan pode liberarnos do medo, ou facernos presas do pánico. Esta e unha historia dun home que se asustaba cos penedos, pero que aprendeu que a realidade non era o que lle daba medo se non as suas propias inquedanzas e a sua imaxinación. Quizais despois produciánlle fascinación, necesitabaos e por eso se fixo canteiro.

    ResponderEliminar